Rågsiktskakor

RÅGSIKTSKAKOR  (mamma mackor enligt syrran)

image304

50 g jäst
50 g smör
5 dl vatten eller mjölk
0.5 dl sirap
(anis)
(fänkål)
13-14 dl rågsiktsmjöl

Smält smöret i en kastrull. Häll i vattnet och låt det bli fingervarmt, 37 grader. Smula ner jästen i en bunke. Blanda ut med lite av spadet. Häll sedan i resten. Häll i sirapen och ev. anis och/eller fänkål. Blanda i mjölet, spara lite till utbak. Knåda till en smidig deg. Jäs under bakduk i ca 30 min.
Dela den jästa degen i 4 lika bitar. Platta eller kavla ut bitarna till ca 16 cm i diametern. Lägg på 2 plåtar med bakplåtspapper. Nagga med gaffel. Jäs under bakduk ca 30 min.
Grädda i mitten av ugnen, 225 grader i 12-15 min.
Låt svalna under bakduk.

Kommentarer
Postat av: Anna

Ja du, kalasgoda blir dom. Jag kallar de hålkakor utan hål.... hehe!!

2008-05-13 @ 17:11:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0