Phi Phi oarna

En mysig o dar det ar nara till allt. Dock e det alldelses for mycket svenskar for min smak!!
Har blitt endel shopping med trots att ja tankte ja skulle vanta tills vi kom till phuket och bangkok....

Det som ar sa harligt har ar att lokalbefolkningen och turisterna bor "vagg i vagg". E sa harligt att vakna pa morgonen, komma ut och fa en massa leenden och godmorgon. Inget man far av turisterna men av all lokalbefolkning!

Dagarna har spenderats pa stranden och kvallarna pa reggiepub med biljard och thaiboxning! Mycket skoj!

Idag har vi vart pa en eftermiddagstur, med bla snorkling och solnedgang. Vi besokte bla, Maya beach dar filmen The beach spelades in. Va en riktigt harlig batfard!

Mia och jag  pa Maya beach!

Hur vackert som helst nar solen gick ner mellan 2 oar!

Man kanner att dagarna bara blir varmare och varmare mot nar vi kom hit. Nu svalkar inte ens ett dopp i havet...

Imorgon aker vi vidare till Phuket!

Elefant trekking

Har ridit elefant for forsta gangen i mitt liv idag. Mia vagade inte sa jag gav mig ivag sjalv. Va en spannande upplevelse. Va inte sa latt att halla balansen, speciellt inte nar jag fick sitta pa elefantens huvud... Man insag nar man satt dar upp hur stora djur elefanter verkligen ar. Deras hud va inte alls som jag forestallt mig. Den va jattestrav med harda harstran...

En rolig upplevelse som jag rekomenderar!

Koh Lipe - on dar man bara ar

Turkost vatten, vita stränder dar bredden varierar med upp till 10 meter beroende på dygnets ebb eller flod.
Elektricitet mellan 18- 07.30.
Små barer längs stranden.
Shoppinggata som består av en liten minimark, en liten klädbutik och resebyråer.
Detta är lugnets ö...

Kan förstå att man tycker detta är paradiset om man bara tidigare varit i riktiga turistorter såsom Phuket, men jag måste ända säga att jag va lite besviken.. har sett platser här som är betydligt mer ett paradis än Koh Lipe. Men va ändå verkligen helt underbart (mestadels iaf.... - förklaring kommer....)

Första natten spenderade vi på öns norra del. En mysig bungalow... Har va det helt tyst redan vid 8 på kvällen så bestämde oss för att på lördagen flytta ner till den södra delen som är mest expanderad. Vaknar pa natten av att hela bungalown skakar... Värsta åskovädret är över oss. Blixtrarna lös up hela rummet och åskan gjorde så väggarna skakade... Blev inte många timmars sömn den natten....

Första nattens boende va rätt dyrt så när vi hittade en bungalow för bara 400 baht på södra delen som såg helt okej ut så tog vi den för kommande 2 nätter.. vilket vi ångrar bittert...

Bungalown låg precis bredvid stranden, så lördagen blev det en massa sol och bad. När kvällen kom var vi ganska trötta efter föregående natt så lägger oss ganska tidigt... Då hör vi baren som liger granne med oss... låter som de bara spelar högre och högre musik och inte förräns de stänger efter fyra kan vi somna... Två nätter i rad med otroligt dålig sömn... och den värsta natten hade ännu inte kommit...

I sö gick vi trots nästan obefintlig sömn upp tidigt då vi skulle på ännu en snorkelutflykt.. Denna gång med en longboat. Stor skillnad mot våra tidigare utflykter. Vi vara bara 5 personer + han som körde. Föraren kunde inte ett ord engelska men som tur va så va det 2 turister från Bangkok med som kunde berätta vad tanken va när vi stannade på olika ställen, hur lang tid vi hade när vi skulle äta m.m....

Sö den 23 mars 2008 kommer alltid bli ihåg kommen som den dag jag såg delfiner hoppa en bit utanför vår båt... helt fantastiskt underbart!!

När vi kom tillbaka till vårt boende va vi rätt trötta så gick och lade oss och sov en stund innan vi skulle ut och äta kvällsmat. Tänkte att det va lika bra att stana ute lite ikväll så vi skulle slippa den mesta musiken... Vi åt lite mat sen gick vi till en reggiepub. Precis som föregående kvällar/nätter så blixtrade och åskade det en massa och regnet öste ner...

När vi gick hem runt 12 va vi lite nervös efetrsom vi sett ett par grodor inne i vår bungalow under föregående dag men denna kväll hade vi inga på besök. Vi går och lägger oss och anar inte att det ska bli denna natt, av de tre vi stannde på Koh Lipe, som vi ska få minst sömn... Kan inte förklara min tacksamhet för mitt myggnät....

När vi ligger och ska somna hör vi en plastpåse som prasslar och Mia kollar nervöst på mig....
Säger att det säkert bara är min påse som låter när fläkten kommer mot den...
Det fortsätter prassla...
Mia sätter sig upp, säger att hon hade en tanke om att det kanske kunde vara en gecko i sin bananpåse..
Hon tänder ficklampan och försöker se...
Då får vi vår största chock på denna resa... Det är en råtta i påsen, ca 25- 30 cm lång....
Fy så nervösa vi blev och vi sätter oss kappraka upp i sängen..
På nått konstigt sätt lyckas vi ta mod till oss... klappar lite i händera, riktar lampan mot råttan och ser hur den springer upp mot taket och ut... Efter mycket om och men lyckas vi gå ut från vårt trygga myggnät. Jag öppnar dörren och Mia kastar ut påsen med bananer... vi tror nu att natten e räddad...
Vi lägger oss igen i sängen och lyckas somna...
Vaknar dock snart igen att det återigen prasslar...
Det blr tyst men så börjar det igen..
Tar upp ficklampan och klappar i händerna...
Hör sedan inget mer under natten.... Blev inget sovande heller...
På morgonen ser vi att råttan bitit hål på Mias nötpåse...

Värsta natten ever.. har nog aldrig varit så nervös.... Skulle aldrig kunna sova utan mitt myggnät..

Nu e vi tillbaka på Koh Lanta, samma ställe som sist... stannar i 2 nätter innan vi åker vidare till Phi Phi öarna...
Vacker solnedgang.. Pa dagarna ar vattnet sa hogt sa inga stenar/koraller syns men pa kvallarna ser det ut sahar...

Skartorsdag

Idag har vi haft en nastan oforskamt slapp dag... Gick upp i morse vid halv 9, lamnade in lite tvatt, gick och at frukost. Sen la vi oss vid poolen och har legat dar hela dagen med bara avbrott for lunch, helt underbart!!

Imorgon ska vi aka vidare till Koh Lipe, en batresa pa nastan 5 timmar. Far hoppas att det inte blaser allt for mycket! Kommer formodligen bli valdigt slappa dagar dar med eftersom on ar ett ganska nytt turistmal och ej sa utvecklad, ska bli harligt!

Far se om ja uppdaterar bloggen natt medan ja e dar, har hort att de bara har strom mellan 18-24 och at det ar lite sisadar med telefonlednigar och sant...

Nu ar det snart dags for middag.. funderar pa att lyxa till det lite med pizza... kan ju saga att det blir arets paskmat ; )

Glad pask pa er allihopa!!

Pa vagarna

Idag har vi hyrt motorcykel och kort runt pa vagarna har pa Koh Lanta. Va verkligen ett perfekt stalle att kora pa for oss som ar nyborjare. Finns en vag runt on och tva som korsar on. Knappt nagon trafik alls, forutom nar man kom in till Saladan. Sa himla skoj det var att kora!!

Skulle besoka svenska skolan idag ju. Va inte alldeles latt att hitta dit, borjade vid 10 imorse, fragade folk pa resebyraer men ingen verka veta.....eller alla trodde de visste, problemet va bara att den ena sa at hoger, sa akte vi ditat, da sa nagon dar at vanster.. tillslut kom vi iaf fram, t.o.m i tid... ca 12.40..... Egentligen borde denna vag tagit oss typ 10 min att kora...

Sen korde vi ner till The old village at och lunch. Mysigt men inte sa mycket att se. Vi trodde nog det skulle vara mer eftersom de ordnar resor dit...

Nu e vi tillbaka i var bungalow och det ar dags for ett dopp i poolen... simmade forresten i pooolen imorse innan frukost..hur harligt som helst!!!

Koh Rok National Marine Park

Idag har vi vart på en till nationalpark, Koh Rok. Vi snorklade på tre olika ställen och sen åt vi lunch på en mysig ö där vi även solade och badade och kollade in en Varan, den va ganska stor...

Va en mysig dag och solen sken en massa på oss....

Underbart i strandkanten

Vita sträder med turkost vatten, helt underbart vackert...
LIte soft pa båten när ja snorklat färdigt....

Den va typ 1,5 - 2 meter lång... lite läskigt...

Lite kort från gårdagen

Thailändska skolan som vi gjorde ett snabbesök hos:

Från båtresan
Så het kan man vara nar man har lite packning att bära på....

Folk hoppar på longboats fran den stora båten...

Från vår bungalowby
Soft i poolen

I restaurangen

Vår bungalow är den i vänstra hörnet, precis granne till "the lokal people"... Är de som jobbar/äger detta som bor där...

Koh Lanta

Imorse nar vi satt och at frukost pa vart hotell i Krabi sag vi att rakt over vagen va det en skola. Eleverna satt ute pa marken sa vi gick dit och tittade lite. En gang killar tyckte det va skitskoj sa de fragade oss allt de hade lart sig pa eneglska, blev forvanade over hur duktiga de va. Sen kom en larare sa vi fragade om vi fick komma in och ta kort och det fick vi abslout gora. Eleverna satt ute och arbetade med nagra band av natt slag. Helt annorlunda mot i svensk skola. Daremot tyckte ja eleverna sprang omkring och busade mer an ja hade forestallt mig att de skulle gora.

Baten over till Koh lanta gick bra. Vid tva tilflallen mitt ute i havet stannar baten till, da kommer det longboats fran smaoar med folk som ska pa var bat och folk fran var bat ska hoppa pa langboatarna. Helt facinerande hur snabba alla ar och vet precis vilka som ska vart och sa...

Nar vi satt pa baten kom det fram en "Bungalowraggare" och visade bilder fran den bangalow han jobbade pa. Vi skulle fa gratis skjuts dit och sen fick vi titta och se om vi ville bo dar. Denna bungalow lag pa den stranden vi hade tank att bo pa sa vi tackade ja och akte med honom. Egentligen hatar vi ar de forsoker fa med en till sin bungalow, e sa jobbiga...

Men det visade sig att det var en jattemysig bungalowby precis vid stranden. Sa vi tittade pa en bungalow och bestamde oss for att stanna har. Pool har vi ocksa vilket kanns riktigt lyxigt efter att ha badat i havet i over 4 veckor... Sa efter att ha slagit oss till ro i bungalowen hoppade vi gladeligen i en svalkande pool och stannde dar hela eftermiddagen.

Har aven gjort foot scrub idag vilket va nodvandigt... fotterna tar ganska mycket stryk nar man bara gar omkring i flip flop jamt och standigt...

At pa restaurangen som hor till nu ikvall, hur mysigt som helst och riktigt god mat. An en gang at ja favvoriten Phad Thai.... Vi gillar stenhardt de laga borden och kuddarna man sitter pa som finns pa ratt manga restauranger nere vid stranden, kanns sa avslappningat att sitta pa golvet. Har fanns aven hangmattor, sa nar vi atit fardigt slog vi oss ner i varsin hangmatta med varsin dring, hur harligt som helst!

Imorgon ska vi ivag pa en heldagsutflykt till en nationalpark som tydligen ska va helt underbar och pa onsdag ska vi besoka svenska skolan har pa Koh Lanta, tva dagar att se fram emot!!

Hade tankt att lagga ut en massa kort men tyvarr sa funkar inte det... Far se om ja har battre tur imorgon!!

Kram pa er alla!!

Krabi

Efter att knappt varken fatt i sig mat eller dryck pa tva dygn kanner  man sig lite seg i kroppen, ingen energi direkt... Men e betydligt battre an igar iaf...

Har tagit oss over till vastkusten idag och befinner oss just nu i Krabi. Akte "hemifran" vid 8.30 imorse och skulle vart har vid 15.. men som vanligt i det har landet sa blir det inte riktigt som man tror....

Baten over till piren utanfor Surat Thani gick bra och darifran akte vi buss in till Surat thani. Helt plotsligt slapper de av oss och sager att vi ska vanta pa en annan buss som ska ta oss till Krabi. Denna buss ska enligt en gubbe ga vid 13.30, alltsa ca 30 min efter vi kommit dit. Japp, vsst kommer det en buss halv 2. Vi hoppar pa den, mia kanner sig lite halvhungrig efter att bara ha atit frukost innan vi akte, men tanker att det ar bast att sitta kvar i bussen sa den inte aker ifran oss. MEN vi hade hunnit ga och kopa natt att ata flera ganger om. Bussen aker inte fran Surat Thani forran 14.40.... Som tur e kom det nagra forsaljare pa bussen medan vi stod och vantade sa vi kunde kopa oss nagra notter.

Bussen va ganska sliten och man satt tva och tva. Jag och Mia hade inte mycket plats over pa vara saten... Blev ratt mycket folk pa bussen och da " tvingar" busskonduktoren thailandarna att sitta 3 och 3 pa saterna... som tur va sa lat han oss sitta sjalva...

Tillslut kommer vi iaf fram till Krabi, dock har klockan blivit 18.30, alltsa 3, 5 timme senare an vi trott... Toanodiga (eftersom det inte finns nan toa pa bussarna) och hungriga kanner vi oss lite slitna efter resan...

Ater (eller iaf forsoker) lite mat och sen letade vi upp nanstans att bo for natten. Hittar ett stalle, Gand Tower Hotel. Riktigt bra rum for 300 bath.. perfekt..

Har aven bokat batbiljett till Koh Lanta imrogon sa aker harifran vid 10 imrogon bitti. Blev alltsa bara en snabbvisit i Krabi for oss...

Sista dagen

Nu ar snart sista dagen pa Koh Samui och Mae Nam beach till anda. Ikvall blir det sista gangen pa favvo. Tyvarr mar ja inte sa bra sa far se hur det gar att ata. Magen har kranglat hela dagen, visst ar bakteriefloran annorlunda har men tycker det ar lite sent att bli paverkad av den forst nu. Har iaf kopt natt piller pa apoteket sa vi hoppas pa det basta.

Igar va vi ute i Chaweng. Va skoj, dansade en massa med "lokalbefolkningen" som gamlingen pa restaurangen sa fint skulle ha uttryckt det : )

Hade mitt nya halsband igar..me just love!!

Har forresten fatt en ny granne de senaste dagarna...

Tyvarr e han inte sa trevligt sallskap...

Sa imorgon aker vi med bat och buss till Krabi och sen pa Mandag aker vi vidare till Koh Lanta.

Massage och shopping

Idag har vi legat pa "var" strand  och solat och badat hela dagen. E sa skoj, alla blev sa glada nar vi kom eftersom vi inte vart pa denna strand pa valdigt lange. Massage tjejerna trodde vi akt hem. Tog en relaxing massage idag, helkropp for ca 60 kr.. helt underbart skont och en hel timme holl de pa.

Har e hela massageganget

Kopte ett underbart vackert halsband pa stranden idag med. Blev helt sald sa fort jag sag det!! Sa det ska ja ha pa mig ikvall nar vi ska ga ut. Killen som ja kopte det av e sa harlig. Han snappar upp svenska ord hela tiden sa varje dag nar man moter han fragar han " hur mar du?" Nar vi hade kopt det vi skulle och han hade fixat iordning med alla sina saker far vi varsitt GOOD LUCK armband... sa det masta man ju ha pa sig hela tiden nu sa inte turen forsvinner. Sa himla snallt och omtanksamt!!

Ikavll ska vi som sagt ga ut i Chaweng. Ska bli skoj.

Ciao

Blev forresten klar med hemtentan igar.. sa otroligt skont!!

Choeng Mon

Idag har vi besokt en liten mysig strand som hette Choeng Mon. Den var inte stor alls och ifran den kunde man vada ut till en liten o. Har haft sol hela dagen idag med, sa himla skont!!

Tankte va duktig och skriva klart hemtentan nu... ska inte in forrens om ett par veckor men skont att va klar med den innan vi aker vidare.

Sol och bad i Chaweng

Idag tog vi en tur med en Songthew till Chaweng beach. En mysig finkorning strand. Solade och badade en massa, sa himla skont med lite sol igen. Efter allt regn kanner man sig nastan som man brukar vara de forsta vardagarna..man vill ta vara pa varenda minut solen e framme...

Vi har bokat biljett idag fran Koh Samui till Krabi pa sondag. Blir nog att vi far stannai Krabi en natt innan vi tar oss vidare till Koh Lanta. Kommer va med blandade kanslor vi lamnar Mae Nam och Koh Samui. Efter att ha varit har i 4 veckor kanner man istort sett alla.

Igar va vi och at pa var favvo igen. Passade pa att ta kort pa  de tre servitorerna som ar helt underbara! Killarna pa sidan om oss ar fran Burma och han nederst ar harifran Thailand. Aven fast de knappt kan nagon engelska alls sa forsoker de verkligen, utom han till vanster da som inte kan saga ett endast ord.. lite konstigt nar man jobbat dar i 5 ar...

Fodelsedag pa Koh Pangan

So ( Aven kallad min fodelsedag :)
I so kom vi antligen ivag till Koh Pangan. Vi fick dock andra om vara biljetter och ta en annan bat eftersom den vi tankt fran borjan inte gick i so heller.

Nar vi kom till Koh Pangan tog vi en taxi till Haad Rin Beach (Sunrise). Samma strand dar Full moon partyt agde rum. Vi hittade en mysig bungalow jamte vattnet som vi installerade oss i. Ar en helt underbar strand har, alldeles vit och langgrunt vatten. Efter vi installerat oss tog vi en promenad till en annan strand, Leela beach. En riktigt mysig liten strand.

Pa kvallen gick vi ut och at (som alla andra dagar iof) och sen gick vi ner till stranden dar de dukat upp med bord, stolar och en massa stand som salde bucket. Sa himla mysig kansla att sitta pa stranden pa kvallen bland en massa manniskor.

Ma
Igar hade vi underbart vader. Solen sken och det var bla himel sa vi passade pa att ligga pa stranden och sola och bada.  Pa eftermiddagen akte vi till Phaeng Waterfall.... Ett vattenfall va alltsa vad vi vantat oss..men tycket det mest var ett fall... Lite vatten rann men inte mycket alls, konstigt med tanke pa hur mycket det regnat de senaste veckorna... Gick aven upp till en view point med en underbar utsikt over en massa palmer och havet.

Lite lackra papperskorgar : )

Aven denna kvall spenderades pa stranden. En massa lekar ordnades, riktigt skoj!!

Ti
Idag var det dags att aka hem. Men forst hann vi med lite bad pa den andra delen av Haad Rin Beach (Sunset). Denna strand var inte ens i narheten sa vacker som Sunrise, grovkornig och ganska skitig strand...

Efter det tog vi oss in till Tong Sala dar vi skulle ta baten ifran mot koh Samui.

Har verkligen haft det toppen pa Koh Samui. En riktigt mysig o dar turismen inte ar lika utspridd som pa manga andra stallen!

Tack for alla gratulationer pa fodelsedagen!!!

Internationella kvinnodagen

Denna dag har ingenting blitt som det var tankt fran borjan....

Fran borjan skulle vi ju akt over till Koh Pangan idag eftersom vi bytte gardagens biljetter till idag. Men nar vi kommer ner till piren visar det sig att baten ar installt pga att det blaser for mycket.

Jaha...va skulle vi nu ta oss till da...

Bestammer att vi ska ata lunch och sedan bege oss till tva vattenfall och en mumifierad munk har pa Koh Samui....

Men sa blir det inte heller...

Mias ogon har vart konstigt roda sen i tors morse och blir bara varre och varre sa vi bestammde ist for att aka till sjukhuset. Finns 3 sjukhus har pa on sa fragar runt lite vart vi ska aka. Far tips av en kille att aka till Bangkok Samui Hospital om vi har forsakring sa vi tar en Songthew och beger oss dit. Helt chockade blev vi nar vi kom dit. Superfint sjukhus, underbart trevlig personal. Foljer oss dit vi skulle hela tiden. Har ju hort att Bangkoks sjukhus ska vara ett av de basta i varlden och efter att ha varit dar kan jag verkligen forsta det. Visar sig efter att ha traffat en ogonspecialist att hon har fatt ogoninflamation och far 2 olika ogondroppar.. Far hoppas det blir battre nu!!

Regn hela dagen idag med men imorgon ska vi gora ett tredje forsok att komma ivag till Koh Samui... heter ju tredje gangen gilt sa borde ju komma ivag da!!

Kommer aka hem tidigare an beraknat.... Kommer hem redan den 11 april. Men Mia kommer aka vidare sjalv.

REGN!!

Blir helt jakla galen pa det har vadret!! Idag har regnet ost ner. I snart 2 veckor har det regnat nagongang under dygnet. Som tur ar e det ju inte kallt for det... Men nar ska det ta slut???

Skulle akt till Koh Pangan idag, men blaste och regnade sa mycket sa vi bytte dag tills imorgon. Hoppas pa att det ar battre da. Sen stannar vi troligvis dar i 3 natter sa fodelsedagen iar kommer firas pa Koh Pangan. Vi funderar pa att gora en heldagsutflykt da.

Ha d super och hoppas ni inte har lika mycket regn som vi....

Kramar

Utekvall i Chaweng

Igar va vi ute med tva nya vanner fran Burma. Vi va i Chaweng pa ett stalle som hette Reggie Pub. Vet inte riktigt vad de fatt det namnet ifran, eftersom de inte spelade nagon reggie musik alls, men va skitskoj! Vi spelade biljard och dansade en massa.

Vi akte Sonthew in till Chaweng och trots att killarna bott har i ett ar hade de aldrig forr akt san tidigare. De hade heller aldrig spelat biljard sa det var manga nya upplevelser for dem. De hade heller aldrig festat i Chaweng och lyckan los hos dem. Tank att man kan vara sa glad for nagot som kan tyckas sa lite. Tror vi i Sverige har det lite for bra ibland sa vi glommer bort att njuta av det vi har och ar med om. Tror det ar bra att forsoka lara sig att va glad at aven det lilla, det kanske ar det som ar det basta! Sa himla skoj att hora om hur skolgang och annat ar i Burma. Likheterna med Sverige lyser med sin franvaro.

Imorgon ska vi aka over till Koh Pangan och stanna dar over helgen. Ska bli skoj!

Angthong National Marine Park

Igar hade vi en underbar dag. Vadret var perfekt och vi hade bokat en endagsutflykt till en nationalpark. Det tog ca 1 timme att aka speedboat dit vilket va lagom lang tid.  Nationalparken bestar av en massa olika oar.

Forsta stoppet pa dagen var vid en av alla oar och vi skulle snorkla. En massa fiskar och koraller. (Tog en massa kort med undervattenskamera som jag lamnat in pa framkallning sa kort fran det kommer senare.) Ar helt underbart att snorkla, vilket liv som finns i vattnet som man gar miste om.

Jag och mia med vara snygga cyklop.

Nar vi snorklat ca 1 timme akte vi vidare for lunch och paddling.

2 av oarna vi akte forbi. Den forsta heter Monkey Island och den andra Lion Island.

En helt underbar o var det dar vi at lunch, alldeles turkost vatten! Jag ar helt fascinerad av landskapet har i Thailand. En massa hoga berg med en massa vaxtlighet. Ar sa gront och fint overallt!

Sista stoppet var pa annu en annan o. Har skulle vi klattra upp for en brant trappa till en utsiktplats, en helt bedarande utsikt var det nar vi antligen kom upp!

Lite halvbrant nar vi skulle klattra ner sen :)

Efter en lang och harlig dag somnade vi gott igar kvall. Tror vi sov typ 12 timmar i natt. Kanns lite i armar och rygg sen all paddling och klattring, skont med lite traningsvark ; )

Ny vecka....

Igar fick ja mssage pa stranden. Tog den som hette Huvud, nacke och rygg men fick aven, ben, armar och ansikte maserat. Va mycket skont. En timme for ca 60 SEK. Skitbra!!

Forstar inte en sak. Hur svart kan det vara for restaurangerna att bli klara med tva matratter samtidigt?? I 95 % av vara middagar far en av oss maten ganska langt fore den andra... Hur kul ar det att sitta dar och ata "sjalv"?? Som tur ar ar det inte sa pa var favvorestaurang iaf.

Va dar igar igen och at. Helt plotsligt borjat det osa ner regn, aska och blixtra. De flyttar snabbt in borden langre och langre in i restaurangen. Tillsist sitter vi uppe pa scenen. Riktigt mysigt, blev sa gemytligt. Nar vi ska ga hem nar restaurangen stangt och det slutat regna har vi sallskap med en av de som jobbar dar. Augn hette han och kom fran Burma. Vi trodde han va typ 20 men visade sig visst att han va 26 ar. Han ar har i Thailand for att jobba ihop pengar som han skickar hem till sin mor och bror i Burma. Han jobbar varje dag mellan 9-22. En gang i manaden har han ledigt typ ons - so. For allt detta jobb tjanar han 5000 bath vilket ar ungefar 1100 SEK. Stor skillnad pa arbetsforhallandena har alltsa mot i Sverige.... Han bor i en liten lght pa ca 12 kvadrat med 2 andra kompisar. Det enda de har i lghten ar tydligen, en micro, flakt och strykbrada med strykjarn... Spannande att hora hur det ar har nere, man blir lite chockad....

Idag ar forsta dagen inget regn kommer ner pa 8 dagar, underbart. Alltsa en massa sol och bad idag.

Efter middagen idag ska vi nog spela biljard, blir skoj!

KRAMAR

Koh Tao, ons - lo

I ons morse ringde klockan vid 6 for att vi skulle hinna ta oss ner till resebyran som skulle ta oss till baten mot Koh Tao. Det var en riktigt blasig overfard som tog ca 2 timmar... Men tillslut va vi iaf framme pa Koh Tao, aven kallad "Skoldpaddson". Nar vi steg av fargan va det minst 20 thailandare som stod och ropade "taxi" och strackte ut en karta sa vi skulle visa vart vi skulle. Men vi tog det lugnt....

Hade redan innan tittat upp vart vi ville bo sa tog sa smaningom en taxi dit. Resan dit va ett kapitel for sig... Tog en Songthew, skillanden mot tidigare va att har pa on hade de inget tak sa det var en pick up med bankar i flaket som man satt pa... pa vissa fanns saker att halla i sig i men inte pa alla..va lite laskigt forsta gangen....

Blue Wind hette bungalowna och lat pa stranden Sairee Beach. Riktigt mysigt stalle! Helt okej Bungalow och varlden mysigaste restaurang men varldens godaste mat. Sa dar bodde vi i 2 natter.

Nar vi kom dit va i varma sa hoppade i badet, bungalown lag ca 20 meter fran stranden : ) Nar vi badat klart och torkade sig drog himlen ihops sig och regnet borjade osa ner... tog da skydd pa resaurangen.

Pa torsdagen fick vi for oss att vi skulle ga over on till en strand pa andra sidan dar det fanns bra snorklingsmojligheter, hade verkligen fastnat for det efter snorklingen pa onsdagen...  Vi hade en karta sa vi borjade ga... Upp och ner gick det..mestadels upp om ja ska vara arlig.... kartan va inte den basta heller sa fel blev det... tillslut, efter ca 2,5 timme, kom vi fram till en strand, dock va det inte den vi tankte oss.... men stannade dar och at lunch. Eftersom vagen va som den va ville vi inte ta en songthew hem sa det var bara att knata hem sen igen, tog bara ca 1 timme hem, da det var mest nedfor.... En rejal promenad alltsa som kandes ordentligt i benen dagen efter. Nagot for dig martin att cykla uppfor kanske :)

Sista natten valde vi att bo i Mai Haad Village. For att komma dit akte vi battaxi, riktigt skoj! Pa kvallen gick vi ut, forst till en liten pub med thailandsk trubadur och sen till en irlandsk pub med trubadur, stor skillnad. Mycket mysigare pa den Thailandska men visst va det roligare att kanna igen lite latar och att forsta spraket pa den irlandska...