En "Martin"

Igar va vi och at middag pa var favoritrestaurang, Jattegod mat och supertrevlig personal. Va inte forsta gangen vi at dar men far se om det kanske va den sista....

Middagen borjar bra, vi far in var mat och snackar lite med personalen. Mia lyckas ett par sekunder senare att gora en "Martin... Anna, Vickan och Martin..ni kan ju bara gissa vad som ska komma nu och redan nu forsta att ja holl pa att do av skratt, tararna bara sprutade... Okej for er andra da....

Mia skulle ta lite ketchup pa sin mat, skakar flaskan, oppnar locket och det enda jag hor ar ett hogt PLOPP och ett "Oh no" fran Mia. Jag tittar upp och ser vad som hant... Ketchup overallt... hela var vita duk, var vaska, stolen.... Shit alltsa.. Jag borjar asgarva, kan inte saga nanting..tararna bara sprutar och Mia ser lite skrackslagen ut....

Tva unga killar som jobbar dar kollar lite konstigt pa oss, undrar nog vad som e sa skoj och nar de gar forbi bordet ser de vad som hant. Bada kommer fram och borjar torka, aven en tredje man kommer fram och torkar, han haller sedan upp Ketchup pa Mias tallrik... trodde kanske inte att hon klarar det sjalv... Fortsatter skratta som bara den, far inte fram ett endaste ord....

Nar det varsta skrattet lagt sig tittar vi at sidran och en ny skrattattack kommer, duken pa bordet bredvid oss ar ocksa full med ketchup... Som tur va satt det inga dar och at. Mia forsoker lite fint saga till en av killaran att det visst kom lite dar med... Resten av middagen bestar av mycket skratt, bara vi tankte pa det borjade vi garva och det blev ju inte battre av att personalen kollar pa oss och skrattar hela tiden....

Lite halvpinsamt men fruktansvart skoj!
Men blir nog att vi kommer ga dit fler ganger, e ju den basta!

Att deras jobbtroja har en stor delfin pa ryggen gor ju att de far ett extra plus : )

BIG BUDDAH

Idag har vi gjort en utflykt till Big Buddah som ligger har pa Koh Samui, inte alls langt fran dar vi bor. Det ar valdigt spannde det har med att aka Songthew.... fick betala dubbelt sa mycket pa vagen tillbaka mot dit tackvare att vi gjorde ett stop pa Bo Phut beach, vilket for ovrigt va ett valdigt mysigt stalle, en liten fiskeby...

Det va helt sjukt vad stor Buddah var, valdigt skoj att se! Pratade lite med nagra munkar med, spannande!

Det var inte bara Buddah som stod dar utan det var mycket runt om ocksa. Det var egentligen en o Buddah stod pa men de har byggt en vag dit. Runt Buddah fanns en massa hus dar munkarna bor och ber.

Man fick kopa en tegelsten och skriva sitt namn pa, pengarna gar till munkarnas underhallning av Big Buddah, sa det var klart jag va tungen att gora det : )
Det var manga trappsteg upp till Buddah och nar man kommit upp var det en vacker utsikt over havet och Bo Phut.

Regn och Full Moon Party

Shit vad det har regnat... i nastan 2 dygn har det regnat oavbrutet, vaknat pa natten av att regnet ost ner.. Blev lite oversvammningar utanfor vart hem...Men har det slutat vilket e riktigt skont!!

Efter mycket om och men kom vi ivag pa Full Moon Party igar. Va en upplevelse, dock inget jag skulle vilja gora igen. Va en underbart fin strand det var pa och mycket trevligt folk! Batfarden over va inte den roligaste. Blaste typ inget anda va det stora vagor och baten guppade en massa. Det som chockade mig lite va att man fick flytvast.. mycket bra!!

Vi pa baten over till Koh Pangan

Folk va helt galna och lekte en massa med elden...

Fin delfin va?! : )

Hundattack...

Halloj!

Igar (fre) skulle vi egentligen varit pa Full Moon Party pa on Koh Pangan, men nar vi ska checka in till baten far vi reda pa att det ar flyttat till imorgon (so) istallet, pga natt val. Vad det var for val vet vi inte riktigt eftersom de inte ar sa duktiga pa engelska... Men imorgon ska vi aka over till on istallet, blir spannande....

Eftersom planerna inte blev som det var tankt igar tog vi "bussen" in till Chaweng (den storsta stan pa on) pa kvallen. Vi gick langs EN shoppinggata i 45 min, anda borjade vi inte fran borjan och vi sag inte heller slutet pa gatan, helt offatbart. Handlade en klanning och lyckades pruta ner den fran 750 bath till 300 bath.. ganska okej for att va mig....
   Det har med att pruta ar verkligen inte varan starka sida...men det gar battre och battre. De flesta stallen har        en miniraknare, sa butiksbitradet skriver in ett pris, sa skriver ja in ett annat och sa haller vi pa tills vi blir nojda och om det inte funkar gar vi vidare.... Kanns lite lattare nar man anvader en miniraknare....
Vi at aven middag i Chaweng igar. Man markte stor skillnad i pris pa mat och dryck nar vi kom till en storre stad. Kanns bra att vi bor i en liten mindre stad, blir mycket billigare och d va ganska jobbigt igar med alla inkastare till allt mojligt... bavar lite infor Phuket....

Idag lag vi pa "var" strand som vanligt. Jag och Mia ar och badar och en bit ifran var plats pa stranden sitter det ett svenskt par och ater lunch som de kopt av en kvinna pa stranden. Nedanfor deras filt ligger en hund och tittar. Helt plotsligt borjar hunden morra och det kommer springade flera hundar mot denna hund och de borja braka, rullar omkring pa parets filt varav tjejen far varsta rivsaren pa ryggen och bloder en massa. 3 andra personer springer upp fran sina platser och borjar skrika pa hundrarna och gar emellan deras brak sa hundrana slutar braka. Sen far tjejen som blev riven sartvatt och en kram att smorja in saret med av 2 pa stranden. Tjejen verkade ta det ratt lugnt men jag och Mia som ar lite sadar halv/hel radda for hundrana bara star och tittar. Hade detta hant oss hade vi borjat storbola och gatt hem for dagen : / ... men som sagt saret sag fint ut sen iaf och det verkade vara okej med tjejen...

Ikvall blir det middag pa var favvorestaurang pa strande, ska bli gott med lite mat snart.

Torsdag

Imorse innan vi gick till stranden tog vi en titt forbi Templet som ligger ritkgit nara dar vi bor. Vi visste inte innan att det var ett tempel men vi hade vara aningar.

Pa stranden idag fick jag manikyr och pedikyr i skuggan under palmbladen, mycket harligt!! Och billigt.. ca 30 kr st....

Sahar ser det ut i byn dar vi bor.

Lamai

Igar tog vi en tripp med lokalbussen, en Songthaew, till stranden Lamai. Resan dit gick bra men tog en valdans tid nar bussen tog en stor omvag. Det brukar tydligen aka lite hur som och det tar alltid olika lang tid att komma till samma stalle. Helt plotsligt nar vi e pavag till Lamai kor bussen in till deras hogkvarter coh dar far vi byta till en annan. Tillslut, efter ca 70 min, kommer vi iaf fram till Lamai. Det trakiga ar att det blaste en massa pa havet vilket gjort\de att det var rod flagg pa stranden, gick att bada lite langst in men var sa sjukt varmt igar sa hade egentligen behovt ligga i hela dan. Efter lunch placerade vi oss i skuggan och njot av den ist.

Efter stranden gick vi en svang bland affarerna. Fanns en massa som ja ville handla men fick tvinga mig sjalv att inte handla allt for mycket, ska ju anda stanna har ett tag till. Kopte bara en sarong. De ar helt underbara att ha i denna varme.

Nar vi skulle ga och ta en Songthaew for att aka hem ser vi att det ar ganska morkt pa himlen och helt plotsligt oser regnet ner. Vi tar skydd under ett tak utanfor en juvelaffar och sitter dar och vantar till regnet har dragit over. Har last att Thailand har i snitt 3 regndagar i feb, har varit med om 2 nu....

Nar vi antligen kommer hem, helt slut efter en hel dag i solen har vi besok hemma i var Bungalow, en geckoodla.... Tur att den varsta radslan har forsvunnit och vi har vara myggnat att krypa in under!

Idag har vi legat pa "var" strand hela dan, har vart underbart coh idag kunde vi aven bada en massa! Kopte lunch av en kvinna pa stranden, mycket gott!!

Palmen som ger oss lite skugga pa stranden nar vi inte pallar att vara i solen mer ; )

Fler bilder

Har kommer lite nya kort for er alla som vantat : )

Lite fler kort fran Hua Hin:

Nattmarknaden, tror ni vi skrattade nar vi sag planchen pa sista bilden lr?!

Efter nattmarknaden gick vi och tog varsin drink pa en pub.

Stranden i Hua Hin och bilder fran var altan.

Tagresan ner mot Surat Thani

Koh Samui - Mae Nam Beach.

Killen fixar en ananas at mig, riktigt god och saftig!

Bungalow

Sa har ser det ut dar vi bor nu under denna manad vi ar har pa Koh Samui, fint va?!

Koh Samui - Mae Nam

Nattaget var ju en upplevelse jag aldrig kommer glomma. Borjade redan pa stationen nar vi satt och vantade. Massa konstiga manniskor, en parokt kille som sprang runt och skrek och en munk som va allmant skum. Taget va saklart sent fran Bangkok och vi fortod till en borja inte hur vi skulle hitta vara plaster. Tillslut kom taget och vi hittade vara platser. De enda turisterna var vi och tva par till, sen va vargen full av Thailandare. De lag och sov overallt och hur som helst. Taget skakade en massa, va skitigt och det var 2 sits saten som egentligen bara va gjorda for en person. Harda va de med, sa efter en kvart hade man trasmak i roven... badade inte gott for kommande timmar. Dorren ut fran taget va oppen och dar poa oversta trappsteget satt en och sov. Ibland stannade taget ute i ingenstans for att vanta pa motande tag sa da va man lite nervos att nan galning skulle hoppa pa taget. Taget blev mer forenst under resan sa kom fram till Surat Thani en timme senare an vad vi skulle gjort. Ska man aka tag behover man iallafall inte lagga pengar pa vagnar med AC, fonstrerna va oppna och ja satt med tjocktroja hela tiden. Som tur va behovde ja inte heller ga pa toaletten under tiden... Resan gick overforvantan men vet dock inte om ja skulle valja att ta 3 klass natttag igen...Lyckades somna i ca 15 min pa morgonkvisten.... Va inte speciellt trott under natten heller, tror det till viss del kan vara sa att jetlagen fortfarande sitter i....Igarkvall somnade jag gott daremot i var stora snag i bungalowen. Men det var verkligen en upplevelse att aka tag och ett utmarkt satt om man vill komma nara folket.

Vi hann inte mer an kliva av taget innan det kommer fram en taxichaffis som ville vi skulle aka med han. Efter att man sagt nej, vanligt men bestamt ett par ggr blir man ilte trott, sa vi gick och at frukost istallet. Sen hjalpte en annan kille oss till bussarna som skulle ta och till batarna som gar till Koh Samui. Thailandre ar verkligen ett helt fantastisk trevligt folk, forsoker alltid gora sitt basta for att hjalpa en.

Tog baten till Koh Samui och tillslut hittade vi till var bungalow dar vi ska bo kommande manad med lite avbrott for resor till andra oar. Killarna vi akte taxi med visste ej vart var boende lag sa de slapte av oss i ratt stad iaf sen fragade vi pa en turistbyra sa korde de oss ratt. Trodde att den skulle ligga narmare havet, men en 10 min promenad ar val egentligen inget att klaga pa?!  Helt underbart fin ar den med!! Kanns verkligen inte som man ar i Thailand nar man ar inne i den..

Va dock lite halvnervosa igar kvall. Hade en Geckoodla inne i vart hus.... Ska ju tydligen inte vara farliga men bara vetskapen om attd e kan komma in narsomhelst gor en lite nervos. Tur att vi kopte stora myggnat innan vi akte. De har vi nu uppe sa vi slipper fa nagra ovalkomna gaster i sangen nar vi sover.

Ar en massa hundar som springer omkring pa gatorna och stranden. Oftast bryr d sig inte om fiolket alls men igar nar vi skulle ga hem pa kvallen va de en som kom emot oss och gick nagra steg efter oss.. SA radda vi blev, men det ville vi ju inte visa, tror dock inte att vi lyckades sa bra med det... Sa nu ska vi kolla upp om man kan hyra cyklar medan vi ar har, skulle kannas skont att ha dem eftersom det aven ar ganska morkt pa vagen upp til dar vi bor.

Gick runt och kollade har i staden igar efter att vi tagit ett dopp i havet, verkar vara en lugn och mysig stad.

Idag har vi legat pa stranden hela dan, helt underbart!! Solat och badat en massa, mest badat faktiskt. Kopte en ananas av ett kille pa strande, underbart gott.  E sa mysigt nar de kommer runt med sina stand och man kan handla av dem.

Alskar verkligen maten har med. Ar riktigt gott och kostar ingenting. MIddagen igar kostade ca 30 kr, va en massa mat och urgott!! Far se vart det blir vi ska ga och ata nu ikvall, formodligen natt stalle med havsutsikt : )

Kramar

Fredag

Igar va vi pa nattmarknaden, riktigt mysigt. En massa stand med saker att kopa och nastan annu fler med mat. En massa harliga dofter cirkulerade...

Har ett langt dygn framfor oss nu. Vi va tvugna att checha ut fran guest houset vid 12 och inte forran vid 23.20 gar varat tag mot Surat Thani. Spenderar dagaen pa altanen som tillhor dar vi bott, eftersom vi inte orkar slapa runt pa vara vaskor och vill helst inte lamna dem nagonstan heller.... Ar iof ganska harligt. Sitter i skuggan, laser bok och blickar ut mot havet! Det blaser lite svalkande skont med!

Natttaget vi ska aka med ikvall blir nog lite segt, aker 3 klass och det tar over 7 timmar. Vet inte hur jag ska klara mig att inte ga pa toaletten.... Visst det finns en toalett... men det ar bara ett hal ner genom golvet, inte det frachaste alltsa...

Efter att vi kommit fram till Surat Thani blir det bat over till Koh Samui dar vi stannar en manad. Ska bli underbart skont att kunna packa upp sina saker lite grann, e sa jobbigt att leva i en ryggsack och inte riktigt ha koll pa vart man har sina saker... Hoppas verkligen att det ar nagorlunda liknande de bilder som fanns pa internet nar vi bokade boendet!

Ska lagga upp lite fler bilder men det funkar inte alltid som man vill har nere.... Gor ett nytt forsok nar vi natt Koh Samui : )

Kramar

Lite kort

Har kommer lite kort fran de dagar som gatt.

Detta ar fran Bangkok

Mia pa Bangkoks                                       Lagas mat pa
flyplats nar vi kom i tis.                  Koh San Road, riktigt gott!!

3 thailandare pa en                                   Taget som skulle ta
brygga vi an i Bangkok.                                oss till Hua Hin.

I Hua Hin:

Jag aker en Songthaew.                       Stranden idag. De andra
                                                             korten fran stranden gick tyvarr
                                                              ej att lagga upp, men lar ju bli
                                                                       fler dar pa stranden : )

Cykeltaxigubben vilar sig lite :)

Alla hjartans dag

Alla hjartans dag i ar har spenderats pa stranden med sol och bad. Vi tog en Songthaew till stranden Suan Son. Vi tror iallafall att det var dar vi var... Blir latt missforstand med thailandarna.. tycker inte d e vidare bra pa engelska... Men man kanske vanjer sig. Va iaf riktigt skont med sol och bad. Varmt i vatten och harliga vagor. Lag i vatten hur lange som helst. Brande mig lite pa axlarna, trots att ja smorde in mig en massa med 30, far nog ha pa annu mer kommande dagar.

I kvall ska vi pa nattmarknad, ska bli spannade...

Imorgon kvall ska vi aka vidare med natttaget till Surat Thani. E riktigt billigt att aka tag har, ca 7 tim resa for ca 50 kr... tank om det kunde vara sa hemma i Sverige med...

E sa skoj att fa kommentarer pa bloggen....
Asa, du far halsa Jenny sa mycket och hoppas det gar bra for henne!!

Ha en fortsatt bra dag!!

Hua Hin 13/2

Nar vi lagt och funderade igar kom vi fram till att Bangkok just for tillfallet inte var natt for oss, alldeles for varmt och kletigt for att ga runt i en storstad, sa bestamde vi oss for att aka soder over ner till Hua Hin. (Kommer ju hinna tillbaka till Bangkok flera ganger under resans tid.) Tog taget i morse, det enda som fanns var 3 klass biljetter men det var riktigt ok, dock tog det over 5,5 timme istallet for de 3,40 som stod pa biljetten.

Har hittat ett jatte fint guest house har i Hua Hin med utsikt over havet fran vart ena fonster. Sa har stannar vi i tva natter. Ar en jattemysig stad. E dock lite for turistiskt, Vissa skyltar ar pa svenska andra pa finska osv. Hade aven last tidigare att Mc Donald inte fanns i Thailand, men bade i Bangkok och har i Hua Hin finns bade Donken och Burger King. Vi haller oss dock till den goda thailandska maten.

Kunde knappt inte sova natt i natt heller, va sa sjukt s\varmt och svettigt, men tillslut blev det val ungefar 1,5 timmes somn. Under 2 timmars somn pa 2 natter borjar kannas sa hoppas verkligen att ja kan somna ordentligt ikvall.

I morse nar vi gjorde oss klara horde vi hur regnet oste ner utanfor fonstret, formodligen darfor det var sa varmt igar, kanns mycket battre idag!!

Nu ska vi snart ga och ta ett dopp i havet, ska bli underbart skont, far hoppas det ar varmt bara!!

Glomde sladden till kameran idag men nasta gang ska ja lagga ut lite kort!!

Ciao

Hoppas det gar bra att lasa trots att vissa bokstaver inte blir som de brukar ; )

Thailand - Bangkok 12 feb-08

Halloj!!

Nu e vi i Bangkok. Flygresan gick bara bra, fram till vi kom over Indien var det en lugn resa, sen hande allt samtidigt. Det blev en massa luftgropar sa piloten tande baltesskylten, en gubbe dackar sa flyvardinnan far hjalpa han pa med baltet och ett litet barn spyr en massa.... Sen bev det aterigen en lugn resa. Dock kunde jag inte sova, lyckades vila i kanske 1 timme, sen var det komediserier och tvspel som gallde, skitskoj!! E dock lite trott nu sa blir nog en tidig kvall idag.

Nar vi kom ut fran flygplatsen i Bangkok trodde vi nastan vi skulle svimma, vilken hatta som slog emot oss, 31 grader varm och en luftfuktighet som ar svar att beskriva. Hade ju hort att det skulle vara sa, men hade anda inte riktigt forstatt markte jag ganska snart. Svetten rinner utan att man behover anstranga sig, ett bad skulle vara riktigt najs!!

Taxi resan till hotellet var med en upplevelse, taxichafforen fick stanna 3 ggr och fraga efter vagen. En massa trafik var det och det tog lang tid. Trotta och hungriga blev vi snart ganska otaliga, men tillslut kom vi fram. Rummet var ju inte det basta men anda helt ok, kan ju inte begara allt for mycket nar man bara betalat ca 80 kr var. Men imorgon blir det ut och leta nytt for kommande tva natter.

Mat har vi hunnit fa i oss pa Koh San Road, Pad Thai blev det till middag, mycket gott for endast 20 bath (ca 5kr)!!

Ha det bra allesammans!!

Ciao

Sista blogginlägget i Sverige nu för ett tag framöver. Ikväll bär det av... Åker in till Arlanda om ett par timmar... Nervositeten har dock inte infunnit sig ännu, men den kanske kommer när vi närmar oss flyget...

Ha det super bra här hemma nu så e jag snart tillbaka!!

Puss och kram till er!!!

Ring

Har fixat nu idag så Martin och familjen kan ringa gratis till mig när jag är Thailand, ska bara fixa ett kontantkort när ja kommer ner. Känns superbra! Skönt och kul att kunna prata nån gång med varandra, kommer nog kännas lite lättare då iaf.

Om 24 timmar är vi på Arlanda och om 27 timmar har vi lyft från svensk mark... då väntar en flygresa på 10 timmar och 20 min.... segt... tur att man inte åker själv iaf!

Nynäs

Nu e ja hemma i Nynäs. Kul att komma hem lite innan jag och mia åker visare på måndag... Träffade Åsa i Sthlm och åt lunch innan ja tog pendeln hit. Mycket trevligt! Känns skumt att man inte kommer ses igen förräns det är sommar.

Va jobbigt att åka från Kalmar i morse... många tårar föll....
Men innan vi vet ordet av e jag tillbaka igen : )

Ikväll blir det en massa god mat och sen melodifestivalen...

Snart bär det av

Nu börjar det närma sig.. på riktigt... Blandade känslor som vanligt...

Imorgon är det sista dan i stan så  då gäller det att fixa allt det sista som behöver göras innan jag på lö åker upp till Nynäs. Sen på må åker vi.... Första stopp är Thailand och Bangkok...

Kommer använde bloggen som resedagbok... Ska försöka uppdatera så mycket som möjligt!!

Gossip girl

Helt överskattat program enligt min mening... Patetiska ungdomar som lever ett överklassliv... Nee... tur att man ska åka iväg så man slipper "fastna" i Gossip girl...

Tacka vet ja rediga program som Greys Anatomy och Anna Pihl... Då kan vi börja snacka klass på program : ) Tyvärr har ju både dessa superba program säsongspremiär nästa vecka... Men Greys har ja redan tjuvkollat på och har fått Martin att lova att försöka spela in Anna Pihl varje vecka nu... får väl se hur det går med det... men allt är bättre än inget... har iaf gjort en massa band redo för att bli inspelade på...

Jobb imorgon... sen fixa, packa m.m på tors och fre...

Musik

Äntligen har ja överfört en massa musik till mobilen.. tog ett bra tag..telefonen ville inte som jag så fick föra över en låt i taget...segt, men nu e d som sagt gjort!!!

Dags för lite lunch!!

Sista veckan

Sista veckan i Kalmar för en tid framöver påbörjas idag. Är mycket blandade känslor..... mycket....
Men kommer iaf, få det super på resan även om det kommer kännas jobbigt vissa dagar...
Och tiden kommer säkert bara springa fram....

1 vecka kvar...

Provpackat

Provpackade just min ryggsäck till resan. Inga kläder packades ner men så gott som allt annat, endel av de sakerna kommer finnas i handbagaget sen. Vägde bara 9,8 kg, skitbra ju!! VIll inte komma över 14 kg när vi åker ner så man kan shoppa en massa. Sen är det flera saker som kommer lämnas kvar där nere som väger endel nu, linsvätskor, solkräm m.m.... så det ska nog bli bra det här med packningen!!

Rättvist?

När man på dag 8 efter 7 dagarns jobb äntligen får sova ut ordentligt vaknar man kl 8 på morgonen... Tittar på Martins sida på sängen och märker att varken han eller hans täcke, kudde e där... Då vaknar man till ganska ordentligt. Visar sig att han gått ut på soffan och lagt sig för att ja snarkade så mkt i natt... sorry älskling!! Vet att ja brukar snarka lite och prata lite grann i sömnen, men i natt hade han tydligen vaknat av det t.o.m. Tror det berodde på att ja känenr mig täppt och har riktigt ont i halsen...Gick inte att somna om sen... får göra ett nytt försök att sova länge imorgon!!

Längtan

Tittade på "du är vad du äter igår". Va hemmifrån Nynäs... Deltagarna gick runt Ringvägen... som jag fick en längtan dit. Gå runt ringvägen med havet som granne...är underbart!! Åker ju hem nästa helg, då får det ta och bli både 1 och 2 promenader...

Tror jag?

ett rätt svar

lärande genom arbete - väcka intresset

inget beröm

ingen "fri lek" - sitta och arbeta ist.

låga bord och hyllor med tillgängligt material