Gulaschsoppa med Bulgur

GULASCHSOPPA MED BULGUR (4 pers)



2 dl  Bulgur
1 morot
1 gul lök
2-3 vitlöksklyftor
1 röd paprika
1 gul paprika
1 purjolök
2 liter grönsaksbuljong
1 msk paprikapulver
2 msk tomatpuré
olivolja
salt och peppar

Ansa och skiva alla grönsakerna. Fräs dem i en skvätt olija i en rejäl kastrull.
Tillsätt bulgur och rör ner paprikapulver och tomatpuré.
Häll i buljongen.
Låt soppan koka under lock på svag värme i 30 min.
Smaka av med salt och peppar.

Ett gott bröd och en klick turkisk yoghurt passar utmärkt till soppan!

Kommentarer
Postat av: Linda

det där låter riktigt gott! får jag prova ngn dag!

vet inte om jag sa det igår i telefonen, men jag gjorde en så himla god linssoppa igår!! inte alls svårt heller. bara för att jag fick ett recept av dig ska du få ett av mig:



2 rödlökar

1 vitlöksklyfta (du kan väl ha 2 som gillar vitlök så mycket ;) )

1 gul & 1 röd paprika

2 dl créme fraiche paprika och chili (tror jag den hette)

2½ dl röda linser

1 burk passerade tomater (ca 400-500 g)

8 dl grönsaksbuljong

pressad citron



man börjar med att fräsa löken, vitlöken och linserna i lite olja eller smör. sen har man i tomaterna och grönsaksbuljongen. man låter det koka i 3-4 minuter. häller sen i creme fraichen och paprikan som man har sett till att hacka innan. =)

sen låter man det koka i ca 5 minuter till och smakar av med citronsaft från ca en halv citron (eller sån på flaska går också bra.

hur enkelt som helst!! =)

jag hade i lite vanlig creme fraiche också för att det inte skulle bli sååå himla starkt.

blev riktigt gott iaf!! hade ett grovt bröd till också, och jag måste säga att jag blev grymt mätt! =)



var superhärligt att få prata med dig med igår, och det lär väl inte bli sista gången.. du anar inte hur nära jag var idag att ringa och fråga ifall du ville med ut på promenad.. läskigt!

fick dock ge mig ut själv..



ha det toppen.

kramar

2008-08-19 @ 20:23:12
URL: http://paerlan.blogg.se/
Postat av: Lina

Japp me LOVE vitlök:) Detta får ja prova nån dag!

2008-08-19 @ 22:05:59
URL: http://liina82.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0